Maandag 7 november - bye bye Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu Maandag 7 november - bye bye Cambodja - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu

Maandag 7 november - bye bye Cambodja

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Marijke

09 November 2011 | Thailand, Bangkok

Helaas, onze reis door Cambodja zit er weer op. Met weemoed nemen we afscheid van dit toch wel heel bijzondere land.

We zouden om 8 uur worden opgehaald, zeker Dirk houd van rustig opstaan dus 6 uur de wekker, douchen, rustig koffer inpakken (wat zijn ze licht geworden!) en om 7 uur nog 1 keer de 4 verdiepingen per trap naar beneden. Bij het uitchecken wordt gezegd dat onze chauffeur er al staat, toch maar even rustig ontbijten.

Om kwart voor acht de auto in, wat zal deze chauffeur voor ons in petto hebben, als eerste door een wir war van straatjes naar een plekje waar hij wat papieren moet afgeven, dan merken we dat we gelukkig de goede richting opgaan. Maar binnen een half uur gaan weer naar de kant. Hij wijst met zijn vingers naar zijn mond, hij gaat eten! Wij mogen blijven zitten, motor blijft draaien, kan allemaal hier.

En dan zijn telefoons, hij heeft er 2 en die blijven maar afgaan en anders belt hij zelf wel. Ongeloofelijk, zeker omdat het verkeer 1 chaos is. Hij schroomt ook niet om al bellend doorgetrokken strepen over te gaan en in te halen als er tegenliggers aankomen. Cambodja ten top.

Al snel na het verlaten van de miljoenenstad Phnom Penh krijgen we het typische Cambodjaanse landschap weer te zien, veel rijstvelden, huizen op palen, veel nog met alleen maar bladeren voor de muren en golfplaten als dak. En overall mensen en brommertjes, waar komen ze vandaan.

Regelmatig passeren we dorpjes, bijna altijd met markt. Geeft een gezellige indruk maar ja niet te vergelijken met de markt in NL. Altijd op niet geasfalteerde stukken grond, de koopwaar ligt bijna allemaal op de grond en helaas, vuilnis wordt gewoon achtergelaten zonder over na te denken. Dus niet de markt waar je zomaar wat gaat kopen.

Na een uurtje of twee komen er wat heuveltjes en geeft het iets meer een jungle indruk. De chauffeur maakt gelukkig flink vaart. De vaart gaat er uiteindelijk toch een beetje uit nadat we de hoofdweg hebben verlaten om nog 2 uur richting Thailand te rijden over een wat mindere weg. Ook hier van die grote gaten en af en toe is de weg helemal weggeslagen voor een paar meter.

Het lijkt verder zowaar dit keer goed te gaan, er is niet meer gestopt nadat de chauffeur moest eten. We zijn al bijna bij de grens. Nog maar 8 kilometer te gaan, heerlijk, nog een paar minuten. Maar ja we zijn in Cambodja dus....... net voor grens in een klein dorpje slaat auto linksaf. Wat gaan we nu doen, zal wel lpg tanken zijn, wel vreemd 8 km voor we bij de eindbestemming zijn. We rijden een beetje duister achtig erf op met iets wat lijkt op een lpg station. Chauffeur eruit, kofferdeksel open. Wij blijven rustig zitten. Dat was niet de bedoeling, er kwam een 2e man naar ons toe die zij dat we met een andere auto naar de grens zouden gaan. Tsja, dat kwam toch wel raar over, Marij wilde eerst ook niet instappen en eenmaal zittend wilde ze er weer uit.

Alles is verder goed gegaan. Als ze dit nu vooraf vertellen dan is er geen enkel probleem. Nu vonden wij het niet prettig en de tip hebben we door de schrik en tikje boosheid niet kunnen geven.

En dan de grens, zelfde plek als vorig jaar. Maar het blijft een heel gedoe met al die mensen die je willen 'helpen'. Uiteindelijk het stempel gehad waar we Cambodja mee uit mogen. We gaan door de slagboom en lopen in niemandsland, daar honderd meter verder is Thailand.

Dit is allemaal erg onwerkelijk, lopend in de brandende zon met aan twee zijde slagbomen en douane die geweer waarschijnlijk op scherp hebben. Gelukkig erg rustig aan Thaise kant, formulieren invullen en het land in. Onze chauffeur staat al weer klaar om ons naar de boot te brengen. Hij gaat steeds harder rijden, de boot vertrekt om 14:00. Gelukkig zijn we op tijd.

Het is een speedboot. Deze wordt volgestouwd met touristen, wat lokals en goederen. Dan de zee op, heerlijk. In vliegende vaart in klein uurtje naar ons tropisch paradijs. Op de pier staat de eigenaar ons keurig op te wachten, we zijn niet de enige voor dit resort. Dus met zijn allen in en op de pickup gaan we naar ons verblijf.

We worden hartelijk ontvangen, administratie gaat soepel, klein detail, alleen cash betalen, zoveel cash hebben we niet en op dit eiland zijn geen flappen tappers, gaan we morgen wel oplossen.

Nu eerst naar de kamer, wat zijn ze mooi, en genieten van zon zee en zaligheid !