Dagje koken op zijn Laotiaans - Reisverslag uit Trat, Thailand van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu Dagje koken op zijn Laotiaans - Reisverslag uit Trat, Thailand van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu

Dagje koken op zijn Laotiaans

Door: Dirk en Marij

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Marijke

02 December 2012 | Thailand, Trat

Donderdag 29 november

Dit zal de dag van Dirk worden, hij moet er vandaag aan geloven, we gaan de keuken in.

Maar eerst nog een heerlijk ontbijt met croissants, banquette en echte koffie. Daarna naar de kookschool. We hadden een leuke groep, met ons erbij 4 Duitsers, 2 Engelsen en 4 Nederlanders.

Als eerste werden we meegenomen naar de markt, want als goede kok moet je verse spullen hebben en moet je ook nog eens weten wat je aan ingrediënten gebruikt om te koken. De variatie aan groenten en vooral specerijen is enorm hier en niet te vergelijken met Nederland.

Terug op het kookschool werden de eerste twee gerechten door de Laotiaanse koks voorgedaan en daarna sta je er zelf voor. Gelukkig wel met het recept erbij. Maar voor Dirk was het wel even zuchten en zweten. En het is de bedoeling dat je het zelfgemaakte ook opeet, je zult begrijpen, onze lunch was heerlijk!

Na wat uitbuiken werd er door de koks weer gewokt dat het een lieve lust was. En wij maar kijken hoe ze dat allemaal deden. Bijzonderheden ? Voor Dirk was alles nieuw :-) maar ook Marij zag het nodige nieuw, het gezamenlijk gebruik van suiker, zout en witte peper bijvoorbeeld of het vele gebruik van aubergines.

Nadat de koks vijf gerechten hadden voorgedaan mochten we er drie uitkiezen om zelf te maken. En ook dat is gelukt, en ze waren heerlijk. Dus vanaf nu weten jullie de plek van Dirk als Marij moet werken :-)

Helaas begint het einde van ons bezoek aan Laos in zicht te komen. Nog een keer die heerlijke cheese cake, nog een keer over de avondmarkt om de laatste kitch te kopen en dan afsluiten met een zalig terrasje onder het genot van een heerlijke cocktail.

• 02 December 2012 - 17:41

Dit :

Ik vind het allemaal prachtig wat ik zie
    op de markt is het of ik naar een reisboek zit te kijken
    wat ergens ook wel zo is
    meestal kijk ik rond etenstijd of er nog iets te lezen is
    en dat betekend aangebrande aardappels en drooggekookte zuurkool
    want daar is het echt weer voor hier
    nog veel reisplezier en groetjes

dit

• 03 December 2012 - 10:43

Henny:

Maak je een dure vakantie, moet je nog zelf je kostje gaan koken Dirk!!!!!!!!!

Maar het resultaat mag er zijn, als ik zo die bordjes bekijk.
    Ziet er heerlijk uit. Vast wel leuk om thuis ook eens te doen.
    Of zitten er dingen in die in Nederland niet te koop zijn?

Nederland is wit.
    Vanmorgen is hier de eerste sneeuw gevallen.
    Het weekend hebben doorgebracht met verjaardags visistes.
    Zaterdag bij Dirk geweest en zondag bij Els.

Als zo die man met die witte baard weer richting Spanje is, kunnen we ons weer op gaan maken voor de kerst.
    Ook wel weer gezellig.
    Genieten jullie nog maar lekker en we wachten jullie volgende berichten en foto"s weer met belangstelling af.

Liefs Koos en Henny

• 03 December 2012 - 11:21

Dirk:

Hoi luitjes
    Zoals je in het bericht van henny hebt kunnen lezen is het hier nu echt winter,
    er licht inmiddels zo,n kleine 2cm sneeuw.
    Heeft ook wel wat maar had toch liever in jullie koffer mee gegaan ,om alles met
    eigen ogen te zien.
    Het is weer een leuk verslag en zie je mijn zwager eens van een heel anderekant.
    Maar als ik het goed begrijp ga je veel over werken en als je dan thuis komt kun je gelijk aanschuiven.
    Ook wel een fijn iedee.
    Nu ga nog maar even genieten de dagen vliegen voorbij ik blijf jullie volgen
    Groetjes je broer.

• 03 December 2012 - 13:08

Willy:

Komen graag een keer bij jullie eten. We houden ook van wokken.
    Ook hier sneeuw [ inmiddels overgegaan in regen].
    Ook weekend met verjaardagen, wij hadden alleen Martijn,s verjaardag er nog bij.
    Straks de kindjes van M en M uit school halen, want Marjolijn moest werken en Martijn is ook druk.
    Eten daar gezellig mee vanavond. Ze heeft al een zuurkool schotel klaar staan, kan zo de oven in.
    Onze dochter regelt dat altijd wel.
    Genieten jullie nog maar van het lekkere weer en eten, want je gaat hier zo de kou in en achter de stampotjes

groetjes.

• 03 December 2012 - 15:42

Dirk En Marijke Van Krimpen:

Lieverds als wij al die kou en sneeuw verhalen van jullie zo lezen gaan wij denk ik hier nog heeeeeeel lang blijven......... Het is hier zooooo heerlijk. Nu 35 graden en zon zee en zaligheid.