Op bezoek bij de jungle bewoners - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu Op bezoek bij de jungle bewoners - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij de jungle bewoners

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Marijke

29 November 2012 | Laos, Luang Prabang

Dinsdag 27 november

Lekker ontbeten, uitgecheckt, koffers bleven daar tot de avond .De gids kwam ons al verwelkomen en wij achter hem aan richting rivier. Het Steile zand en modder weg naar beneden en daar stond onze lieve houten bootje die ons deze dag over het water de jungle in zou vervoeren.

Het weer was helaas weer bewolking maar wel warm. We gingen al snel een mooi gebied in met rondom de regenwouden en prachtige vergezichten.We zagen geen boot om ons heen, alleen wij saampjes en de gids en stuurman.

Na een klein uurtje meerde we aan wal waar wat zielige oude bootjes lagen en wat lokaaltjes bezig waren rondom de bootjes. Al gauw zagen we bij het uitstappen dat ze bezig waren een wild zwijn in de boot te krijgen. Het beest kermden vreselijk en verzette zich heftig, helaas zonder resultaat. Poten vastgebonden en aan een stok omhoog, om volgens de gids op de markt verkocht te worden. We zijn verder gelopen en moesten even flink klimmen en over zelf een gemaakt trapje klauteren. Ineens stonden we in een dorpje!!!!!

Eigenlijk is het niet te beschrijven wat we daar hebben gezien........ Heel veel jonge moeders met baby's aan borst of in hun armen. Vervallen hutjes, zonder elektra bleek later. Kippen en varkens die rondliepen tussen half aangekleedde kindjes vanaf amper een jaar. Vieze modderpoel, oude mensen die hier gewoon in hurkstand zaten. Het waren beelden die je op tv ziet, niet te beschrijven! We liepen hier kris kras met grote ogen van verbazing doorheen en ondertussen heel veel foto's schieten.

We liepen nog wat verder en kwamen tot onze verbazing bij een schooltje. Ook hier werden wij weer aller hartelijkst ontvangen en mochten bij de kindjes kijken wat ze deden en met ze praten,wat natuurlijk niet echt ging.Wat vonden we dit weer geweldig en wat waan je je dan in een andere wereld.We hebben hier nog een poosje rondgekeken en toen weer terug de boot in.

Verder gevaren door een prachtig natuur gebied en daarna weer aangemeerd in een ander dorp. Ook hier weer een hele bevolkingsgroep boven op de heuvel maar zoals wij wel meer hebben gezien en met winkeltjes, enkele guesthouses en restaurants. We zijn hiervandaan een heel eind de bush in gegaan om een grot te bezoeken, dit was wel een uurtje lopen, maar zeer de moeite waard. Terug weer de zelfde weg en weer een prachtig stuk op de rivier varen.

Ongekend mooi onderweg. Ondertussen was het flink gaan regenen en bij het volgende dorp was het een glibberboel om boven te komen. Dit dorpje stond bekend om zijn zelf geweven sjaals en kleedjes.We hebben hier in onze regen capes rondgelopen en een sjaaltje gekocht voor het goede doel.

Terug in de boot en ondertussen kwam de regen met bakken de hemel uit. Een hele gewaarwording op het water! We hadden nog een dorpje op het programma staan, ik ben door de gids en kapitein als het waren omhoog gesjouwd toen ik dreigde op te geven op de steile berg vol wegslibbendend klei. Ik heb het bijna in mijn broek gedaan van het lachen hoe ze me in de greep hadden.........ze waren als de dood dat ik zou uitglijden.

Eenmaal boven achter de bomen en struiken weer hetzelfde soort dorpje als in de vroege morgen.Weer alom verbazing wat we zagen. Deze keer was er een varken al geslacht en alle stukken vlees in porties op een kleed gelegd voor de verkoop.Het hele dorp stond erom heen en het goorste stukje zoals darmen werd gretig meegenomen. Een schouwspel!

We zijn na een half uurtje de boot weer op gaan zoeken en richting hotel gevaren.Ook wat betreft hotel was het nog even afwachten waar we zouden komen voor de afgesproken 12 euries maar het was schoon en hebben daar goed kunnen slapen die nacht. Het was een dag die enorme indruk heeft achter gelaten!

PS: Het maandag verhaal hebben we ook vandaag geplaatst, met foto's. En bij het schrijven van deze verhalen is het al weer donderdag, morgen gaan we vroeg het vliegtuig in, naar Bangkok en dan zaterdag naar ons tropische eilandje. Daar zullen we weer verder schrijven. Dus even geduld.

• 29 November 2012 - 18:45

Willy:

hallo daar.

Wat een pracht verhaal over jullie tocht naar de jungle.
    Het is voor ons haast niet te bevatten dat daar zo geleefd wordt.
    Wel zie je dan weer op de foto's, dat de kindjes op school een rugzakje hebben.
    Marijke vlieg je tijdens het klimmen nooit eens uit je Birkenstocks ?
    Nu lekker gaan genieten op jullie tropische eilandje.
    We horen graag weer meer verhalen en rekenen op mooie foto,s
    Prettig weekend en een gezellige verjaardag. Wij zullen wel een glaasje op je gezondheid drinken

groetjes w en w

• 30 November 2012 - 10:41

Dirk.:

Hoi luitjes
    Weer een prachtig verslag als je dit zo ziet wat zijn wij dan toch rijk.
    Maar de natuur die zij hebben zijn wij weer jaloers op.
    Maar zou niet willen ruilen.
    Verder waren de fotos weer super gaaf en geeft nog meer elan bij het verslag
    Nu ga ik je vast van harte feliciteren met je verjaardag want ik denk,
    als je dit leest wel jarig bent.
    Verder alles oke hier.
    Groetjes Diana en Dirk.

• 30 November 2012 - 13:11

Henny:

Hallo daar.

Helemaal onder de indruk van alle verhalen en de mooie foto"s.
    Wat beleven jullie weer veel. En wat doen jullie het goed.
    Best wel spannend als je niet precies weet waar je de volgende nacht zult slapen.
    Wat een aangrijpende beelden, van die dorpjes waar die kindjes in hun nakie lopen.
    Gelukkig is de temperatuur daar goed.
    Hier heeft het vannacht gevroren. Het schijnt, dat koning winter zijn intrede gaat doen.
    Genieten jullie dus maar lekker van de warmte en van alles om je heen, dan genieten wij weer van jullie mooie verslagen en foto"s.
    Goeie reis naar jullie bounty eiland.
    Al vast van harte gefeliciteerd, neem er een lekkere neut op dan doen wij dat ook.
    Liefs Koos en Henny

• 30 November 2012 - 19:26

Lia:

Hallo broer en schoonzus

Daar ben ik weer al even niks van mij laten horen maar we volgen jullie wel
    Arie die print de verslagen uit en brengt ze bij ma, en we hebben het idee dat ze dat wel leuk vind
    En als ik je weer ging schrijven dan moesr ik jullie de groeten doen
    Zo als jullie schrijven wat je mee maakt en ziet ,en dan de foto,s bekijk dan zijn dat inderdaad net tv beelden
    Nou Marij morgen een fijne verjaardag wij nemen er een wijntje op O ja als je broer dit soms ook lees Dirk ook jij van harte
    Tot horens en de groetjes van

Arie en Lia

• 01 December 2012 - 11:01

Sjaan & Eef Groenewegen:

Hallo schoonzus,

Vanuit het zonnige maar koude Lekkerkerk, van harte gefeliciteerd met je (volgens Floris) 53e verjaardag.

Veel plezier verder daar.

Sjaan & Eef