Vrijdag 4 November - In en om Battambang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 November - In en om Battambang - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 November - In en om Battambang

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Marijke

07 November 2011 | Thailand, Bangkok

We zitten in Battambang een stad en province die in vergelijking met Siem Reap en Phnom Phen 20 jaar terug in de tijd loopt. Het zwembad heeft een soort van Oost Duitse regels en het ontbijt zullen wij snel vergeten.

Vandaag gaan we met een gids en chauffeur de omgeving verkennen. We werden om half negen opgehaald, helaas met een auto en geen tuktuk. Toch iets om de volgende keer op te letten.

We gaan als eerste naar de bamboo trein. Dit is een onderstel van een soort van trolley en daar ligt een soort van bamboo mat op. Daar gaan wij op zitten en vervolgens gaan we de landerijen in over een enkelspoor rails waar vroeger de gewone treinen over gingen.

Een lekker tempo zit erin en we genieten. Maar helaas, er komen ook bamboo treinen onze kant op aan en dan geld het recht van de sterkste. Dus zijn er tegemoet komende treinen en zit er op 1 meer mensen als wij dan moeten wij eraf. Door de twee drivers wordt dan heel het onderstel opgetilt om even langs de rails te worden gezet. En uiteraard, als de 'sterkste' bamboo trein weer weg is, wordt het onderstel weer op de rails gezet.

Bij het eindstation gaan we stukje lopen en komen we aan bij een steen fabriek waar we worden rondgeleid. Daarna langs wat kraampjes en koop daar een sjaal bij een lief meisje.
We drinken een koude cola want het is heel erg warm dus af en toe een slok suiker is heerlijk. Verder drinken we de hele dag water,en soms worden we daar een soort van gaar van. Maar ja met al die hitte moet er wel wat liters vocht naar binnen.

Daarna weer terug boemelen en we stappen weer in de auto. Ze laten ons mooie binnendoor weggetjes zien en tal van lieflijke dorpjes. We stoppen langs de weg bij een hut en overkapping waar twee mooie jonge giegelende meisjes in een hangmat liggen. Hier worden in bamboe kokers rijsten cakes gemaakt. Het is een prutje natte gezoete rijst met bonen erdoor die boven een vuurtje gaar worden gemaakt. Een klein hapje is lekker, de chauffer en de gids eten de hele koker leeg.

We rijden weer door en komen bij een vis afslag. Hopen afval vis wordt gesorteerd om er een soort van vispastij van te maken. Dat wordt veel in de keuken gebruikt in Cambodja. De gids verteld sinds dat hij gezien heeft dat dit zo onhygienisch gebeurd alles zelf doet. We begrijpen hem helemaal. Je moet er niet aan denken dat je deze zooi op je bordje zou krijgen.

Daarna bezoeken we een oude tempel uit de tijd van Ankor Watt die tijdens het regime van Poll Pot is vernield. Gelukkig staat er nog wel het nodige overeind en hebben we ons portie Ankor gehad (in Siem Reap hebben we het dit keer overgeslagen). Hier zijn veel zwerf kinderen die te vies zijn om beet te pakken maar erg aandoenlijk.

En dan lunchen ......... hebben we zin in. We komen bij een, noem het een soort van restaurant. We worden op een hoogbouw vlonder gezet boven de rivier en mogen daar onze bestelling doen. Rijst met groenten meer durven we hier niet aan nadat we de toiletten hebben aanschouwd. Toch lekker gegeten. Daarna een uurtje rusten in een hangmat, dat was echt relaxen.
Dan naar onze laatste stop, we komen bij een tempelcomplex op een grote heuvel met veel zgrotten waar in het regime van Poll Pot de mensen werden gevangen en gedood. Met de auto omhoog mag niet, wel met brommertjes, dus wij helm op en omhoog, heelemaal wauw over hobbelige steile wegen. Daar lopen langs de plekken waar de ellende heeft plaatsgevonden, is naar. Ook nog een hele vitrine waar allemaal schedels in liggen van de slachtoffers.

We lopen wel naar beneden langs vele boeda's en zwerf kinderen. Bij de vele boeda's staan allemaal namen van de gevers en ook hoeveel ze hebben gegeven. Beneden weer de auto in en naar het hotel.

Prachtige dag en veel gehoord over die rot oorlog waar poll pot en zijn rode khmer zoveel ellende heeft gebracht. Onze gidsheeft veel verteld hij is nog een slachttoffer van deze oorlog, zwaar getraumatiseerd. Zijn ouderlijk gezin is deels vermoord, zelf werd hij op 10 jarige leeftijd naar jongenskampen gestuurd om hard te werken. Het verdriet was nog in deze man zijn ogen te lezen.

Vanavond alles maar wegspoelen in het sjiekste restaurant in town met een lekkere cocktail erbij. Morgen met de lokale bus naar Phnom Phen.

• 07 November 2011 - 17:09

Willy:

hoi wereldreizigers,

Waarom met de lokale bus, wat is er mis met dat treintje?. Wanneer gaan jullie naar het tehuis en wanneer begint jullie paradijselijke strand vakantie. Mogen wel wat meer foto's bij van mij. Geniet nog maar

liefs van ons

• 07 November 2011 - 19:46

Ron:

Ha luitjes, mooie reis. Geniet ervan, blijf schrijven dan geniet ik lekker mee. Veel plezier en de groeten van Ron

• 08 November 2011 - 02:50

Dirk En Marijke:

Hey willy, ja met het treintje was geweldig geweest om naar phnom pen te reizen,maar dan waren we waarschiijk in Maart aangekomen hahahhahaah.
    We proberen zveel mogelijk foto,s te plaatsen maar iedere foto neemt veel tijd in beslag ,dus na de vakantie hebben we er nog een paar honderd voor je.
    We zijn al in het weeshuis geweest GEWELDIGE DAG,verhaal komt snel we lopen iets achter,zijn sinds vandaag op koh mak HEERLIJK.
    Iieve groet van ons beide.

Hey Ron
    leuk dat je ons ook volgt op deze geweldige reis. Het is heerijk hier, beleven veel zoals je leest.
    groet van ons beide.

• 08 November 2011 - 14:55

Henny:

Te gek, dat treintje. Hoe verzin je het.
    Is het niet veel handiger om als passagier van het ene op het andere treintje te stappen, of kunnen die wagentjes alleen maar vooruit rijden??? Wat een viezigheid daar op straat met die vissen. Géén
    vispasteitjes eten dus.