De eerste stappen in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu De eerste stappen in Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Dirk en Marijke Krimpen - WaarBenJij.nu

De eerste stappen in Laos

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk en Marijke

21 November 2012 | Laos, Vientiane

Dinsdag 20 november

Tsja, geen keuze om wakker te worden. Rond 6 beginnen ze in de trein te roepen en tegen de gordijntjes te tikken. Nu was dat niet nodig, echt slapen was er toch niet bij, veel herrie en voor Marij (die voor boven had gekozen) was er die nacht ook nog erg veel licht. Maar het was zeker beter als in een vliegtuigstoel.

Rond 7 kregen we ons bestelde ontbijtje, Stel je daar niet teveel bij voor, wat kleffe boterhammen met wat thee. We zouden om 08:30 aankomen, vroeg gewekt dus ... maar helaas, 5 kwartier te laat kwamen we aan.

Gelukkig had de grens trein wel gewacht op ons. Snel ticket kopen, langs de douane (Thailand uit) en de trein in. En daar was dan de mighty Mekong rivier, wij over de friendship bridge met de trein en toen we waren in Laos ! Althans, we moesten daarna nog even een visum scoren. Maar 35 dollar armer lukte dat wel in alle rust. Nog een stel gevonden om de kosten te delen voor het vervoer naar Vientiane. En voor de lunch waren we in ons schattig hotelletje.

Even een siësta gehouden en de stad in. Tsja, wat is er dan anders in Laos ? Het was ooit een Franse kolonie. Nu hadden we gehoord van de sporen die dat had achtergelaten. Dus wij een bakkerij in. En wat was dat lekker ! Een zalige en reusachtige cappuccino met een pannini. Ik zou zeggen, beter als in Frankrijk. Daarmee hebben we bewezen dat het klopt dat je hier op zijn Frans koffie met broodjes kan eten.

En dan het afrekenen. In Laos hebben ze als munt de Kip (niet lachten, echt waar) maar die vinden ze niet zo prettig, dus vaak vinden ze betalen met de Thaise Bath beter. Maar er gaat niets boven de US dollar dus dat hebben ze het liefst. Op je bonnetje vind je dan ook soms alle 3 de bedragen (met als toetje de Euro). En je mag met alles betalen. Maar ja, na een dag wordt je gek van al het verschillende geld in je portemonnee. Dus besloten verder te gaan met alleen maar Kipjes en Dollars.

Verder is Vientiane een leuke en niet te drukke stad, eigenlijk best wel welvarend. Ook wel duurder als je zou verwachten. Op de eerste middag wat rustig rondgewandeld zonder al te veel doelen. Ook nog langs de Mekong rivier gelopen, viel wat tegen, niet echte een boulevard, alleen veel asfalt. Net daarvoor was aan het eind van de middag wel wat levendigheid maar het lijkt wat gemaakt.

Even terug naar ons hotel, wat opfrissen, en als Marij wat gedruppel in de badkamer wil oplossen gaat ze ineens gillen. Ik ren erop af en wat blijkt, een dop is van de waterleiding en Marij probeert dat met een vinder erin te stoppen. Tsja, rennen naar de receptie, deur dicht en het personeel nat laten worden (wij waren het al).

Beetje flexibel zijn in Laos dus ook dat werd weer opgelost. Reden te meer om lekker te gaan eten. Helaas was het restaurant uit het boekje al over de kop. Maar uiteindelijk toch een erg lekker Westers diner gegeten voorafgegaan door een zalige cocktail, vergezeld door lekker Laobeer en afsluitend een heerlijk ijsje.
Daarna nog een biertje scoren op het dakterras van een pleintje met live music en dan het bedje maar weer opzoeken.

• 21 November 2012 - 20:41

Lia:

Hoi Hoi

Wat is dat nu, we gaan toch niet zo,n eind reizen om Frans koffie en brood te eten?
    En dan nog een westers menu toe
    Maar ja jullie zien wel hele mooie dingen en een heel andere cultuur
    Ik zal jullie verslag uitprinten en kijken of ma het wat vind om te lezen

Gr Lia heeeeeel veel plezier

• 22 November 2012 - 15:14

Henny:

Hallo daar.

Wat heerlijk om jullie belevenissen weer op de voet te volgen.
    En ook van de plaatjes genieten we weer volop.
    Dat vingertje in een lek stoppen is toch wel typisch hollands hoor.
    Ik moest gelijk aan Jantje Brinkers denken, die zijn vinger in een gat in de dijk stak.
    Genieten jullie maar van alles, dan genieten wij weer van jullie spannende verhalen en mooie foto"s.

Liefs Koos en Henny

• 22 November 2012 - 19:07

Willy:

hallo familie,

wat een belevenissen weer.
    Hoop dat jullie genoeg kippies hebben voor de cocktails en de biertjes.
    Wel af en toe iets minderen, want anders kost het jullie teveel kilo's.
    Het is er net zo mooi af.
    Gekheid hoor het is gewoon jaloersie.
    Even een nieuwtje uit IJselstein, de kerstboom gaat dit jaar aan.
    Kijk uit naar het volgende verslag.

groetjes wicher en willy